Amandus Nielsen, Morgen ved Ny-Hellesund, 1885.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 8. august 2021
  • Norge rundt med Nasjonalmuseet – Skolehuset, Ny-Hellesund

Velkommen til visning av Amaldus Nielsens maleri Morgen ved Ny-HellesundSkolehuset i Ny-Hellesund!

Amaldus Nielsen (1838–1932) fra Mandal besøkte Ny-Hellesund første gang i 1881. Tidlig en morgen for 140 år siden lagde han den første studien av sundet. Landskapet bader i gyllent lys. Studien ble utgangspunkt for dette maleriet, som ble laget i atelieret hans noen år senere. Det er et av mange versjoner. Nielsen var en av de første friluftmalerne i Norge, og var særlig opptatt av kystlandskap. Han har malt motiver fra neste hele landet, men ble mest kjent for denne finstemte skildringen av en morgen ved Ny-Hellesund.

Fra kl. 11.00 til 17.00 kan du se Nasjonalmuseets «Morgen ved Ny-Hellesund» av Amaldus Nielsen i Skolehuset i Ny-Hellesund. Klokka 12.00 og 14.00 er det program utenfor Skolehuset. Varighet ca. 40 min.

• Velkommen ved Miriam Nordgaard fra Nasjonalmuseet
  • Skuespiller Henrik Rafaelsen leser Vilhelm Krags nekrolog over Amaldus Nielsen.
  • Fra Amaldus Nielsen til Sverre Fehn
    Samtale om forbindelsene mellom Ny-Hellesunds kulturhistorie, Amaldus Nielsens bilder og arkitekt Sverre Fehns visjon om et kapell ved Olavsundet i Ny-Hellesund. Med Nasjonalmuseets Eilif Salemonsen og Ny-Hellesund-beboer og kunstner Ingrid Juell Moe.
  • Forfatter Paal-Helge Haugen leser utdrag fra sin bok «Kyst».

Det blir også boller og kaffe.

Ankomst med rutebåt fra Høllen brygge til Ny-Hellesund (begrenset med plasser)
    Avganger: 09:35 (ankomst 9:55), 11:05 (ankomst 11:25), 12:35 (ankomst 13:20), 14:35 (ankomst 14:55), 15:35 (ankomst 16:20)

Retur med rutebåt fra Ny-Hellesund til Høllen brygge (begrenset med plasser)
    Avganger: 13:20 (ankomst 13:45), 14:55 (ankomst 15:20), 16:20 (ankomst 16:45)

Antallet besøkende tilpasses gjeldende smittevernregler.

Meld deg gjerne på i Facebook-arrangementet

Norge rundt med Nasjonalmuseet

Denne sommeren skal flere kjente verk fra Nasjonalmuseets samling reise Norge rundt og vises fram på steder som de har en spesiell tilknytning til. Alle landets fylker vil få besøk av kunst- eller designskatter. I noen tilfeller vises kunstverket på stedet der det ble skapt, mens i andre tilfeller er det motivet eller kunstneren som har en tilknytning til stedet.

Kunsten kommer hjem

Norge rundt med Nasjonalmuseet inngår i Kunsten kommer hjem, Nasjonalmuseets program for 2021. I løpet av året inviteres publikum til å oppleve sentrale verk fra museets samling på visningssteder som Kunstnernes Hus, Blaafarveværket, Dronning Sonja KunstStall og Teknisk Museum.