Kvinne sitter med sysaker i stue med blått interiør og en plante og en rød kommode.
Harriet Backer, «Blått interiør», 1883
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 11. august 2021
  • Norge rundt med Nasjonalmuseet – Backergården, Holmestrand

I sommer får du en unik mulighet til å oppleve et av høydepunktene i norsk kunsthistorie i spesielle omgivelser.

Nasjonalmuseet besøker Holmestrand og tar med seg maleriet «Blått interiør» av Holmestrands store kunstner Harriet Backer. Harriet Backer (1845–1932) vokste opp i Backergården, Langgaten 28 i Holmestrand, og det er her i barndomshjemmet at kunstverket skal vises.

«Blått interiør» er et av Backers mest sentrale verk og viser sollysets spill i interiøret, noe som ble et hovedtema i hennes kunst.

Backergården er åpen for publikum fra kl.10 til kl.18.

Program:
Kl.12:00: Minikonserter med stykker av Agathe Backer Grøndahl, ved May-Britt Forsberg (sopran) og Olga Jørgensen (piano).

Kl.13:00: Harriet Backer fra Holmestrand til Nasjonalmuseet. Foredrag ved Lin Stafne-Pfisterer, Nasjonalmuseet.

Kl.14:00: Minikonserter med stykker av Agathe Backer Grøndahl, ved May-Britt Forsberg (sopran) og Olga Jørgensen (piano).

Kl.15:00: Hedevig Anker og Lin Stafne-Pfisterer i samtale om Blått interiør og Harriet Backer som læremester.

Kl.16:00: Minikonserter med stykker av Agathe Backer Grøndahl, ved May-Britt Forsberg (sopran) og Olga Jørgensen (piano).

Norge rundt med Nasjonalmuseet

Denne sommeren skal flere kjente verk fra Nasjonalmuseets samling reise Norge rundt og vises fram på steder som de har en spesiell tilknytning til. Alle landets fylker vil få besøk av kunst- eller designskatter. I noen tilfeller vises kunstverket på stedet der det ble skapt, mens i andre tilfeller er det motivet eller kunstneren som har en tilknytning til stedet.

Kunsten kommer hjem

Norge rundt med Nasjonalmuseet inngår i Kunsten kommer hjem, Nasjonalmuseets program for 2021. I løpet av året inviteres publikum til å oppleve sentrale verk fra museets samling på visningssteder som Kunstnernes Hus, Blaafarveværket, Dronning Sonja KunstStall og Teknisk Museum.