• Nasjonalmuseet – Lyshallen / Auditoriet
  • Fredag 9.9 17.00 – søndag 11.9 21.00

Siste sjanse til å oppleve Nasjonalmuseets åpningsutstilling «Jeg kaller det kunst». Avslutningshelga byr på performancer, debatt og visninger av videokunst. Gratis inngang for alle under 25 år.

I løpet av helga kan du oppleve performancen, Chandelier – A One Night Only Happening with Kirsty Kross hvor du får utdelt masker og «lysekroner» kunstneren selv har lagd. Goro Tronsmo har lagd en arkitektonisk installasjon i Lyshallen som blant annet består av leilighet, badstue, museum og et torg. Denne blir levendegjort på lørdag- og søndagskvelden. Siste helg er også siste sjanse til å brodere en femkantstjerne til Borgny Svalastogs stjernehimmel. Søndag tar Skeiv Ungdom over utstillingen og spør Hvor skeivt er dette? I tillegg viser vi hele programmet med videokunst, som har vært en del av «Jeg kaller det kunst». Om ikke noe av dette så frister, ta turen innom bålet i Joar Nangos gamme på taket. Det kan bli en stund til neste gang du får bållukt i klærne av å besøke Nasjonalmuseet.

Hele helgen kan du også få med deg alle videoverkene i utstillingen, og stille ditt aller siste spørsmål om hva du kaller kunst, og ta en aller siste titt på ditt favorittverk i Lyshallen.

Jeg kaller det kunst

«Jeg kaller det kunst» er tidenes mønstring av samtidskunst i Norge, med nærmere 150 kunstnere og kunstnergrupper og verk som spenner fra musikk og video til teater og maleri. Det har vært litt av en tur, men nå er det slutt.

Under 25 år?

For å markere avslutningen av «Jeg kaller det kunst» vil det være gratis inngang for alle under 25 år denne helgen. Du trenger ikke bestille billett, det er bare å møte opp i billettskranken.

Program Fredag

17:30 Kirsty Kross.
Kunstner Kirsty Kross har reist fra Australia til Berlin til Norge. I Norge ble hun slått av antallet lysekroner hun så inne i hjemmene til folk. I verket Chandeliers – A One Night Only Happening with Kirsty Kross tar hun deg med gjennom sin historie via selvlagde «lysekroner», kostymer og masker som publikum kan ta i bruk for å bli med på kunstnerens opplevelse og generell feststemning i Lyshallen.

12:00 Goro Tronsmo Staged Institutions IV - The City, the Courtyard, the Light
Gjennom hele utstillingsperioden har kunstner Goro Tronsmo og hennes ensemble av dansere og skuespillere levendegjort installasjonen Staged institutions IV – The City, the Courtyard, the Light gjennom kveldstimene på torsdager. Hele helgen kan du gli inn i møter med mennesker, skulpturer, arkitekturen og lyset. Man kan komme og gå under performancen, være der et kvarter eller to timer.

Program Lørdag

Videoslipp #1-3 i Auditoriet
11:00 I videoslipp #1 viser vi filmer som har de intense følelsene i fokus.
14:00 Filmene i videoslipp #2 gir oss et dypere dykk inn i kunstens indre strukturer, både på et absurd og et gjenkjennelig vis.
17:00 I videoslipp #3 finner vi historier om hvordan vi kan leve i og med naturen. Filmene tar også for seg noen av mytene og fortellingene vi skaper om oss selv som mennesker.

Program Søndag

Videoslipp #4-6 i Auditoriet
11:00 Felles for filmene i videoslipp #4 er at kunstnerne på forskjellige vis utforsker sin egen personlige historie.
14:00 I videoslipp #5 gir kunstnerne oss historier som behandler store filosofiske spørsmål. Fortellingene dreier seg blant annet om dilemmaer som de ulike menneskene i filmene opplever.
17:00 Et felles tema for filmene i videoslipp #6 er hvordan vi bruker kroppen og sansene våre til å navigere i tid og rom - gjerne i uvanlige situasjoner.

Søndag ta-over «Hvor skeivt er dette?» med Skeiv Ungdom
16:00 På siste «Søndag ta over» skal Skeiv Ungdom, selvsagt sammen med publikum, utforske utstillingen «Jeg kaller det kunst». Utgangspunktet er det evige spørsmålet: «Hvor skeivt er dette?».