Måneskinn

  • Kunstner: Edvard Munch
  • Datering: (1893)
  • Betegnelse: Maleri

Utstilt i: Rom 060 Samlingspresentasjonen - Edvard Munch

Om verket

Finstemt samspill mellom kontraster er et framtredende trekk ved dette stemningsladete maleriet. Et kraftig, kaldt månelys reflekteres i stakittgjerdet og vindusrammen bak kvinnen i forgrunnen og skinner på hennes bleke ansikt. Kvinnens skikkelse for øvrig, skyggen på veggen og hagen framstår som et mykt mørke. Her er formene summariske og har bølgende konturer, mens gjerdet og huset danner rytmisk mønstrete, rektangulære former. Mot de flatebundne og frontale billedelementene utgjør kvinnens skygge og partiet med gjerdet og veggen et romlig element i komposisjonen. Men det billedmessige er i seg selv ikke det primære; den fortettede, antydende stemningen forteller om ensomhet, lengsel og angst.

Munch malte dette bildet sommeren 1893 i Åsgårdstrand, hvor han også utførte Sommernattsdrøm. Stemmen (i Munch-museet), som har et beslektet tema. Tre år senere gjentok han motivet i et tresnitt (se s. 49).

Maleriet ble innkjøpt til Nasjonalgalleriet i 1938 for Olaf Schous gave med bidrag fra Marit Nørregaard.

Tekst: Sidsel Helliesen

Fra "Edvard Munch i Nasjonalmuseet", Nasjonalmuseet 2008, ISBN 978-82-8154-034-7

Kunstner/produsent

Edvard Munch

Billedkunstner, Maler, Grafiker, Fotograf, Tegner

Født 12.12.1863 i Løten, Hedmark, død 23.01.1944 i Oslo

Edvard Munch jobbet som kunstner i over seksti år. Han var idérik, ambisiøs og arbeidsom. Han laget nærmere totusen malerier, hundrevis av grafiske motiver og tusenvis av tegninger. I tillegg skrev han dikt, prosa og dagbøker. Skrik, Madonna, Døden i sykeværelset og de andre symbolistiske bildene fra 1890-årene har gjort ham til en av vår tids mest berømte kunstnere. 

«Bli ikke kunstner!»  

Edvard ønsket tidlig å bli kunstner, og det var ingen tvil om at han hadde talent. Men faren hans nektet ham å følge drømmen, og Edvard begynte derfor å studere til ingeniør. Men allerede etter ett år valgte han å trosse sin far, og byttet ut ingeniørskolen med Den Kongelige Tegneskole i Kristiania.  

Talentfull og provoserende bohem 

Det var åpenbart for alle i det norske kunstmiljøet at den unge mannen var et sjeldent talent. I 1883, 20 år gammel, debuterte han på Høstutstillingen. I 1886 ble Munch kjent med forfatteren og anarkisten Hans Jæger, Kristiania-bohemens lederskikkelse. Bohem-miljøet overbeviste Munch om at kunsten måtte fornye seg for å nå ut til folk, og for å bety noe i deres liv. Samme år stilte han ut maleriet Det syke barn. Det skapte debatt! 

Modigheten førte til gjennombrudd 

Noen uttalte at Det syke barn var genialt, mens andre mente det var uferdig og at det ikke hadde noe på en utstilling å gjøre. I dag regnes dette som Munchs gjennombrudd. Her viste han selvstendighet og vilje til å gå nye veier.  

Med ett stikkord kan vi si at kunstnerskapet herfra og til hans siste penselstrøk preges av eksperimentering. Munch brydde seg ikke om etablerte «regler» for såkalt god kunst. Hans teknikker innen både maleri og grafikk var nyskapende.   

Fra menneskets følelsesliv, til jordbruk og landskap 

Henrik Ibsens dramaer om menneskets eksistensielle utfordringer inspirerte Munch. Temaer som død, kjærlighet, seksualitet, sjalusi og angst, stod sentralt i hans tidlige bilder. Noen temaer sprang ut av personlige erfaringer. For eksempel kan Døden i sykeværelse og Det syke barn knyttes til hans erindring om morens og søsterens sykdom og tidlige død. 

Etter 1910 valgte Munch et roligere og tilbaketrukket liv. Med eget gårdsbruk både på Ekely og i Hvitsten fant han helt nye motiver, som jordbruk, arbeidsliv og landskap. Mannen i kålåkeren er et typisk eksempel fra denne tiden. 

Verksinfo

Datering:
(1893)
Andre titler:
Moonlight (ENG)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
Olje på lerret
Teknikk:
Materiale:
Mål:
  • 140,5 x 137 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Ervervelse:
Kjøpt for Olaf Schous gave med bidrag fra Marit Nørregaard 1938
Inventarnr.:
NG.M.01914
Del av utstilling:
Visions du nord. Lumière du monde, lumière du ciel, 1998
Edvard Munch. I oss er verdener, 2019 - 2020
Ausstellung Edvard Munch, 1954
Edvard Munch, 1965 - 1966
Edvard Munch: Between the Clock and the Bed, 2017
Jubileumsutstilling 1814-1964, 1964
Edvard Munch 1863-1944, 1973
Edvard Munch 1863-1944, 1974
The Art of Norway 1750-1914, 1979
Livets dans. Samlingen fra antikken til 1950, 2011 - 2019
Edvard Munchs utställning, 1894
Eduard Munch, 1898
Edvard Munch - Maleriudstilling, 1897
Den norske Udstilling, 1906
Edvard Munch: Between the Clock and the Bed, 2018
Northern light. Realism and symbolism in Scandinavian painting, 1982 - 1983
Edvard Munch - Thema und Variation, 2003
Edvard Munch, 1987
Fyns Stiftsmuseums Edvard Munch udstilling, 1955
Edvard Munch. The modern life of the soul, 2006
Edvard Munch. The Frieze of Life, 1992 - 1993
Ausstellung Edvard Munch, 1955
150 Jahre Norwegische Malerei, 1964
Edvard Munch, 1895
Edvard Munchs Maleriudstilling, 1901
Edvard Munch: Between the Clock and the Bed, 2017 - 2018
Edvard Munch. The Frieze of Life, 1993
Im Lichte des Nordens. Skandinavische Malerei um die Jahrhundertwende, 1986 - 1987
Edvard Munch, 1987 - 1988
Kunstforeningens Edvard Munch udstilling, 1955
Dreams of a summer night. Scandinavian painting at the turn of the century, 1986
Northern light. Realism and symbolism in Scandinavian painting, 1983
Höjdpunkter i norsk konst, 1968
Edvard Munch, 1895
Edvard Munch, 1927
Harald Nørregaards samling, 1938
Edvard Munch. The Frieze of Life, 1993
Les sources du XXe siècle. Les arts en Europe 1884 à1914, 1960 - 1961
Munch 150, 2013
Northern light. Realism and symbolism in Scandinavian painting, 1982
La biennale di Venezia, 1954
Edvard Munch, 1896
Eduard Munch Gemälde-Ausstellung, 1893
Edvard Munch, 1927
Edvard Munch, 1958 - 1959
Det magiske nord. Finsk og norsk kunst rundt 1900 (Hovedtittel/ anvendt/ Norsk), 2015
The Art of Norway 1750-1914, 1979
The Art of Norway 1750-1914, 1978 - 1979
Nordiske stemninger. Nordisk maleri ved århundreskiftet, 1987
Edvard Munch 1863-1944, 1974
Den Norske Kunst-udstilling, 1915
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Børre Høstland/Lathion, Jacques/Jacques Lathion