Inger Munch i svart

  • Kunstner: Edvard Munch
  • Datering: 1884
  • Betegnelse: Maleri

Utstilt i: Rom 059 Samlingspresentasjonen - Edvard Munch blir kunstner

Kunstner/produsent

Edvard Munch

Billedkunstner, Maler, Grafiker, Fotograf, Tegner

Født 12.12.1863 i Løten, Hedmark, død 23.01.1944 i Oslo

Edvard Munch jobbet som kunstner i over seksti år. Han var idérik, ambisiøs og arbeidsom. Han laget nærmere totusen malerier, hundrevis av grafiske motiver og tusenvis av tegninger. I tillegg skrev han dikt, prosa og dagbøker. Skrik, Madonna, Døden i sykeværelset og de andre symbolistiske bildene fra 1890-årene har gjort ham til en av vår tids mest berømte kunstnere. 

«Bli ikke kunstner!»  

Edvard ønsket tidlig å bli kunstner, og det var ingen tvil om at han hadde talent. Men faren hans nektet ham å følge drømmen, og Edvard begynte derfor å studere til ingeniør. Men allerede etter ett år valgte han å trosse sin far, og byttet ut ingeniørskolen med Den Kongelige Tegneskole i Kristiania.  

Talentfull og provoserende bohem 

Det var åpenbart for alle i det norske kunstmiljøet at den unge mannen var et sjeldent talent. I 1883, 20 år gammel, debuterte han på Høstutstillingen. I 1886 ble Munch kjent med forfatteren og anarkisten Hans Jæger, Kristiania-bohemens lederskikkelse. Bohem-miljøet overbeviste Munch om at kunsten måtte fornye seg for å nå ut til folk, og for å bety noe i deres liv. Samme år stilte han ut maleriet Det syke barn. Det skapte debatt! 

Modigheten førte til gjennombrudd 

Noen uttalte at Det syke barn var genialt, mens andre mente det var uferdig og at det ikke hadde noe på en utstilling å gjøre. I dag regnes dette som Munchs gjennombrudd. Her viste han selvstendighet og vilje til å gå nye veier.  

Med ett stikkord kan vi si at kunstnerskapet herfra og til hans siste penselstrøk preges av eksperimentering. Munch brydde seg ikke om etablerte «regler» for såkalt god kunst. Hans teknikker innen både maleri og grafikk var nyskapende.   

Fra menneskets følelsesliv, til jordbruk og landskap 

Henrik Ibsens dramaer om menneskets eksistensielle utfordringer inspirerte Munch. Temaer som død, kjærlighet, seksualitet, sjalusi og angst, stod sentralt i hans tidlige bilder. Noen temaer sprang ut av personlige erfaringer. For eksempel kan Døden i sykeværelse og Det syke barn knyttes til hans erindring om morens og søsterens sykdom og tidlige død. 

Etter 1910 valgte Munch et roligere og tilbaketrukket liv. Med eget gårdsbruk både på Ekely og i Hvitsten fant han helt nye motiver, som jordbruk, arbeidsliv og landskap. Mannen i kålåkeren er et typisk eksempel fra denne tiden. 

Verksinfo

Datering:
1884
Andre titler:
Inger Munch in Black (ENG)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
Olje på lerret
Teknikk:
Materiale:
Mål:
  • H 97 cm x B 67 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Motiv:
Motivtype:
Ervervelse:
Gave fra Charlotte og Christian Mustad 1937
Inventarnr.:
NG.M.01862
Del av utstilling:
Edvard Munchs utställning, 1894
Kunst og ukunst i Nasjonalgalleriet. Oppryddingen april 1942, 1942
Edvard Munch, 1951
Edvard Munch, 1951
Edvard Munch, 1987
Munch and Photography, 1997
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1952
Edvard Munch, 1987 - 1988
Edvard Munch. Det syke barn. Historien om et mesterverk, 2009
Kunstudstillingen, 1886
Edvard Munchs udstilling, 1910
Edvard Munch, 1927
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch, 1951
Munch 150, 2013
L'exposition universelle, 1885
Edvard Munch, 1927
Edvard Munch, 1951
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951
Munch blir «Munch» . Kunstneriske strategier 1880-1892, 2008 - 2009
Høstutstillingen gjennom de første 25 år, 1882-1907, 1932
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951 - 1952
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Lathion, Jacques