Kunstnerviften

  • Kunstnere:

    • Hans Heyerdahl
    • Thorolf Holmboe
    • Fredrik Kolstø
    • Otto Sinding
    • Gustav Lærum
    • Gerhard Munthe
    • Hans Gude
    • Jacob Bratland
    • Axel Ender
    • Asta Nørregaard
    • Eilif Peterssen
    • Elisabeth Sinding
    • Karl Uchermann
    • Severin Segelcke
    • Christian Skredsvig
    • Amaldus Nielsen
    • Carl Fredrik Sundt-Hansen
  • Datering: (1898)
  • Betegnelse: Maleri

Kunstnere/produsenter

  • Hans Heyerdahl

    Billedkunstner, Maler

    Født 1857 i Dalarna, Sverige, død 1913 i Oslo

  • Thorolf Holmboe

    Billedkunstner, Dekorativ kunstner, Gullsmed, Illustratør, Maler

    Født 1866 i Vefsn, død 1935 i Oslo

  • Fredrik Kolstø

    Billedkunstner

    Født 1860 i Haugesund, død 1945 i Trondheim

  • Otto Sinding

    Billedkunstner

    Født 1842 i Kongsberg, død 1909 i München, Tyskland

  • Gustav Lærum

    Billedkunstner

    Født 1870 i Fetsund, Akershus, død 1938 i Oslo

  • Gerhard Munthe

    Billedkunstner, Maler, Tegner

    Født 19.07.1849 i Skanshagen, død 15.01.1929 i Lysaker, Norge

  • Hans Gude

    Billedkunstner, Maler

    Født 1825 i Oslo, død 1903 i Berlin, Tyskland

  • Jacob Bratland

    Billedkunstner, Maler

    Født 1859 i Bergen, død 1906 i Oslo

  • Axel Ender

    Billedhugger, billedkunstner, Maler

    Født 1853 i Asker, død 1920 i Oslo

  • Asta Nørregaard

    Billedkunstner

    Født 1853, død 1933

    Asta Nørregaard er særlig kjent for sine portretter. Hun utførte en rekke portretter av samfunnets øvre sjikt, både menn og kvinner. Mindre kjent er kanskje hennes mer sammensatte figurkomposisjoner som i altertavlen i Gjøvik kirke (1883) eller Julenattsmesse i et fransk kloster (1888–89).

    Nørregaard vokste opp i en offisersfamilie i Oslo. Som 20-åring begynte hun ved Bergsliens malerskole. Hun var elev hos Eilif Peterssen i München i årene 1875–78 og studerte senere i Paris. Det var portrettet hun ønsket å spesialisere seg innen. Samtidig malte hun flere landskap og figurkomposisjoner. Nørregaard utførte en rekke formelle portrettframstillinger etter oppdrag.

    Portretter av overklassen

    Det var særlig kvinnene i de øvre samfunnslag som ville portretteres av Nørregaard, men ofte malte hun både mann og kone i en familie. Nørregaard framstilte oftest kvinnen ved hjelp av pastell, mens mennene ble portrettert i olje. Skulle barn portretteres, brukte hun gjerne også pasteller.

    Nørregaards portretter gir ofte et inntrykk av sterk realisme. Du blir antakelig raskt overbevist om at modellen så nettopp slik ut.

    En provoserende altertavle

    Nørregaards mest prestisjefylte oppdrag var altertavlen til Gjøvik kirke. Kirken ble tegnet av arkitekt J.W. Nordan og innviet i 1882. Altertavlens motiv er den trøstende Kristus, og komposisjonen domineres av en stående Kristusskikkelse. Altertavlen ble malt i Paris. Den ble ikke godt mottatt da den ankom Gjøvik i 1883; man mente at Kristus var gjort for liten og betydningsløs. Resultatet ble at Nørregaard måtte endre komposisjonen og forlenge Kristusskikkelsen. Nørregaard så dette som et nederlag, men menigheten i Gjøvik var i det minste fornøyd.

  • Eilif Peterssen

    Maler, Tegner

    Født 1852 i Oslo, død 1928 i Lysaker, Bærum

  • Elisabeth Sinding

    Billedkunstner

    Født 1846 i Romerike, Nes A, død 1930 i Oslo

  • Karl Uchermann

    Billedkunstner

    Født 1855 i Borge, død 1940 i Oslo

  • Severin Segelcke

    Billedkunstner

    Født 1867 i Oslo, død 1940 i Oslo

  • Christian Skredsvig

    Billedkunstner

    Født 1854 i Modum, død 1924 i Eggedal, Sigdal

  • Amaldus Nielsen

    Billedkunstner

    Født 1838 i Mandal, død 1932 i Oslo

  • Carl Fredrik Sundt-Hansen

    Billedkunstner

    Født 1841 i Stavanger, død 1907 i Stavanger

Verksinfo

Datering:
(1898)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
Olje på treplate
Teknikk:
Materiale:
Mål:
  • H 45,2 x B 83,8 x D 3 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Motivtype:
Ervervelse:
Kjøpt 2003
Inventarnr.:
NG.M.04483
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Børre Høstland