• 27. juni 2021
  • Norge rundt med Nasjonalmuseet – PU Fabrikken, Sykkylvsvegen 585

Visste du at norsk møbeldesign hadde en gullalder i tiden etter andre verdenskrig, og at dette i stor grad fant sted nettopp i de værharde kommunene på Mørekysten?

Søndag 27. juni kan du oppleve møbelikoner fra Nasjonalmuseets samling i Sykkylven!

Stolene som besøker møbelbygda ble i sin tid produsert i området, og stilen spenner fra organisk etterkrigsmodernisme til 1980-tallets postmoderne uttrykk. To av stolene ble faktisk skapt i den samme bygningen som de nå vil bli vist i: gamle Tynes Møbelfabrikk.

Antallet besøkende tilpasses gjeldende smittevernregler.

Program for dagen

12.00: Musikalsk innslag
12.30: Avduking av nytt innkjøp av Nasjonalmuseet
12.45: Omvisning i utstillingen ved Thomas Flor, fagansvarlig Nasjonalmuseet
13.15: Musikalsk innslag Jarle Slyngstads band «Kalvedans» med vokalistene Anja Naustenget, Knut Perry Dalene og Lena Fet
13.30: Foredrag om møbelfabrikk og produksjonshistorie ved Eldar Høidal, Møbelmuseet Sykkylven.
14.00: «Kake og kaffi» ved Raus cafe og catering, akkompagnert av piano Jarle.
14.30: Omvisning i utstillingen ved Thomas Flor, Nasjonalmuseet
15.00: Omvisning i PU Fabrikkens lokaler ved designerne Jan Lade og Svein Asbjørnsen.
15.30: Konsert
16.00: Foredrag av Eldar Høidal
17.00: Omvisning av Thomas Flor
18.00: Musikalsk avslutning

I tilknytning til utstillingen vises et videointervju med designer Gerhard Berg hele dagen.

Se facebookarrangementet her

Norge rundt med Nasjonalmuseet

Denne sommeren skal flere kjente verk fra Nasjonalmuseets samling reise Norge rundt og vises fram på steder som de har en spesiell tilknytning til. Alle landets fylker vil få besøk av kunst- eller designskatter. I noen tilfeller vises kunstverket på stedet der det ble skapt, mens i andre tilfeller er det motivet eller kunstneren som har en tilknytning til stedet.

Kunsten kommer hjem

Norge rundt med Nasjonalmuseet inngår i Kunsten kommer hjem, Nasjonalmuseets program for 2021. I løpet av året inviteres publikum til å oppleve sentrale verk fra museets samling på visningssteder som Kunstnernes Hus, Blaafarveværket, Dronning Sonja KunstStall og Teknisk Museum.

Når det nye Nasjonalmuseet åpner i Oslo i 2022, møter du disse møbelklassikerne igjen her.