Fjellandskap med regnbue
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 26. juni 2021
  • Norge rundt med Nasjonalmuseet – Stalheim Hotel

Opplev Johan Christian Dahls ikoniske maleri Fra Stalheim i Stalheim hotel, nord for Voss, 26. juni! Dette blir en unik opplevelse av det originale kunstverket i direkte kontakt med selve omgivelsene i bildet.

Sommeren 1826 reiste «den norske malerkunstens far», J. C. Dahl, på sin første studietur i Norge. Det ble utgangspunktet for et av Nasjonalmuseets største og mest kjente malerier. Dahl ferdigstilte det store maleriet Fra Stalheim i 1842. I maleriet står det lille og forgjengelige side om side med det store og uforanderlige, men det handler også om en finstemt skildring av stedets natur. Verket ble tidlig et nasjonalt ikon, gjengitt i utallige bøker, på postkort og plakater.

Maleriet vises i hotellet og er tilgjengelig for alle gjennom visningsdagen kl. 11–18.

Program

Programmet som følger gjentas tre ganger i løpet av dagen og varer i ca. en time.

Kl. 12.00, 14.00 og 16.00

• Om Johan Chr. Dahls «Fra Stalheim», ved Øystein Ustvedt, kurator i Nasjonalmuseet.
  • Litt om Stalheim i tidlig norsk landskapsmålarkunst ved Trygve Dugstad fra Stalheim hotel.
  • Liv Bernhoft Osa framfører dikt av Per Sivle og Olav H. Hauge.
  • Knut Hamre spiller Bygdatråen lydarslått og Bjølleslåtten springar.
  • Fra Stalheim fra en ekstremsporters synsvinkel ved Dag Sandvik, Ekstremsportveko.

Gratis buss tur/retur Voss

I tillegg til rutebuss 950 fra Voss stasjon B kl. 10.10 og 14.30, settes det opp gratis buss tur/retur Voss:

Fra Voss, Tinghuset og Amfisentret: kl. 10.30, 12.30, 14.30 og 16.30.

Fra Stalheim hotel: kl. 11.30, 13.30, 15.30 og 18.00.

Lunsj ved hotellet kan bestilles på forhånd: info@stalheim.com

Antallet besøkende tilpasses gjeldende smittevernregler.

Se facebookarrangementet her

Norge rundt med Nasjonalmuseet

Denne sommeren skal flere kjente verk fra Nasjonalmuseets samling reise Norge rundt og vises fram på steder som de har en spesiell tilknytning til. Alle landets fylker vil få besøk av kunst- eller designskatter. I noen tilfeller vises kunstverket på stedet der det ble skapt, mens i andre tilfeller er det motivet eller kunstneren som har en tilknytning til stedet.

Kunsten kommer hjem

Norge rundt med Nasjonalmuseet inngår i Kunsten kommer hjem, Nasjonalmuseets program for 2021. I løpet av året inviteres publikum til å oppleve sentrale verk fra museets samling på visningssteder som Kunstnernes Hus, Blaafarveværket, Dronning Sonja KunstStall og Teknisk Museum.

Når det nye Nasjonalmuseet åpner i Oslo i 2022, møter du maleriet av Johan Christian Dahl igjen her.

Les mer om verket her.