På verandaen

  • Kunstner: Edvard Munch
  • Datering: (1902)
  • Betegnelse: Maleri

Ikke utstilt

Kunstner/produsent

Edvard Munch

Billedkunstner, Maler, Grafiker, Fotograf, Tegner

Født 12.12.1863 i Løten, Hedmark, død 23.01.1944 i Oslo

Edvard Munch jobbet som kunstner i over seksti år. Han var idérik, ambisiøs og arbeidsom. Han laget nærmere totusen malerier, hundrevis av grafiske motiver og tusenvis av tegninger. I tillegg skrev han dikt, prosa og dagbøker. Skrik, Madonna, Døden i sykeværelset og de andre symbolistiske bildene fra 1890-årene har gjort ham til en av vår tids mest berømte kunstnere. 

«Bli ikke kunstner!»  

Edvard ønsket tidlig å bli kunstner, og det var ingen tvil om at han hadde talent. Men faren hans nektet ham å følge drømmen, og Edvard begynte derfor å studere til ingeniør. Men allerede etter ett år valgte han å trosse sin far, og byttet ut ingeniørskolen med Den Kongelige Tegneskole i Kristiania.  

Talentfull og provoserende bohem 

Det var åpenbart for alle i det norske kunstmiljøet at den unge mannen var et sjeldent talent. I 1883, 20 år gammel, debuterte han på Høstutstillingen. I 1886 ble Munch kjent med forfatteren og anarkisten Hans Jæger, Kristiania-bohemens lederskikkelse. Bohem-miljøet overbeviste Munch om at kunsten måtte fornye seg for å nå ut til folk, og for å bety noe i deres liv. Samme år stilte han ut maleriet Det syke barn. Det skapte debatt! 

Modigheten førte til gjennombrudd 

Noen uttalte at Det syke barn var genialt, mens andre mente det var uferdig og at det ikke hadde noe på en utstilling å gjøre. I dag regnes dette som Munchs gjennombrudd. Her viste han selvstendighet og vilje til å gå nye veier.  

Med ett stikkord kan vi si at kunstnerskapet herfra og til hans siste penselstrøk preges av eksperimentering. Munch brydde seg ikke om etablerte «regler» for såkalt god kunst. Hans teknikker innen både maleri og grafikk var nyskapende.   

Fra menneskets følelsesliv, til jordbruk og landskap 

Henrik Ibsens dramaer om menneskets eksistensielle utfordringer inspirerte Munch. Temaer som død, kjærlighet, seksualitet, sjalusi og angst, stod sentralt i hans tidlige bilder. Noen temaer sprang ut av personlige erfaringer. For eksempel kan Døden i sykeværelse og Det syke barn knyttes til hans erindring om morens og søsterens sykdom og tidlige død. 

Etter 1910 valgte Munch et roligere og tilbaketrukket liv. Med eget gårdsbruk både på Ekely og i Hvitsten fant han helt nye motiver, som jordbruk, arbeidsliv og landskap. Mannen i kålåkeren er et typisk eksempel fra denne tiden. 

Verksinfo

Datering:
(1902)
Andre titler:
On the Veranda (ENG)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
Olje på lerret
Teknikk:
Materiale:
Mål:
  • 86,5 x 115,5 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Ervervelse:
Kjøpt med midler fra A.C. Houens fond 1909
Inventarnr.:
NG.M.00810
Del av utstilling:
Edvard Munch, 1983 - 1984
Munch exhibition, 1981
Munch exhibition, 1982
Munch og Frankrike, 1992
The Art of Norway 1750-1914, 1979
Munch exhibition, 1982
Edvard Munch udstilling, 1904
[Edvard Munch], 1912
Munch exhibition, 1982
Edvard Munch - Livets dans/Edvard Munch - The Dance of Life, 2014 - 2015
Hodler, Monet, Munch: Peindre l'impossible/Painting the Impossible, 2016 - 2017
Edvard Munch og den tsjekkiske kunst, 1971
Munch et la France, 1991 - 1992
Munch exhibition, 1982
Edvard Munch, 1905
Edvard Munch, 1913
Edvard Munch, 1984
[Malerier og grafikk av Edvard Munch], 1982
Munch exhibition, 1981
19e Exposition - Salon des Artistes Indépendants, 1903
Edvard Munchs Udstilling, 1909
Munch e lo spirito del Nord. Scandinavia nel secondo Ottocento, 2010 - 2011
Scandinavian Painters, 1965
Munch 150, 2013
Edvard Munch, 1927
Edvard Munch. Malarstwo i grafika, 1959
Edvard Munch and Harald Sohlberg. Landscapes of the Mind, 1995 - 1996
L'Espressionisimo, Pittura, Scultura, Architettura, 1964
Edvard Munch, 1968
The Art of Norway 1750-1914, 1979
The Art of Norway 1750-1914, 1978 - 1979
Munch in Frankreich, 1992
[Malerier og grafikk av Edvard Munch], 1982
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Børre Høstland/Høstland, Børre