Parisermodell

  • Kunstner: Edvard Munch
  • Datering: (1896)
  • Betegnelse: Maleri

Ikke utstilt

Kunstner/produsent

Edvard Munch

Billedkunstner, Maler, Grafiker, Fotograf, Tegner

Født 12.12.1863 i Løten, Hedmark, død 23.01.1944 i Oslo

Edvard Munch jobbet som kunstner i over seksti år. Han var idérik, ambisiøs og arbeidsom. Han laget nærmere totusen malerier, hundrevis av grafiske motiver og tusenvis av tegninger. I tillegg skrev han dikt, prosa og dagbøker. Skrik, Madonna, Døden i sykeværelset og de andre symbolistiske bildene fra 1890-årene har gjort ham til en av vår tids mest berømte kunstnere. 

«Bli ikke kunstner!»  

Edvard ønsket tidlig å bli kunstner, og det var ingen tvil om at han hadde talent. Men faren hans nektet ham å følge drømmen, og Edvard begynte derfor å studere til ingeniør. Men allerede etter ett år valgte han å trosse sin far, og byttet ut ingeniørskolen med Den Kongelige Tegneskole i Kristiania.  

Talentfull og provoserende bohem 

Det var åpenbart for alle i det norske kunstmiljøet at den unge mannen var et sjeldent talent. I 1883, 20 år gammel, debuterte han på Høstutstillingen. I 1886 ble Munch kjent med forfatteren og anarkisten Hans Jæger, Kristiania-bohemens lederskikkelse. Bohem-miljøet overbeviste Munch om at kunsten måtte fornye seg for å nå ut til folk, og for å bety noe i deres liv. Samme år stilte han ut maleriet Det syke barn. Det skapte debatt! 

Modigheten førte til gjennombrudd 

Noen uttalte at Det syke barn var genialt, mens andre mente det var uferdig og at det ikke hadde noe på en utstilling å gjøre. I dag regnes dette som Munchs gjennombrudd. Her viste han selvstendighet og vilje til å gå nye veier.  

Med ett stikkord kan vi si at kunstnerskapet herfra og til hans siste penselstrøk preges av eksperimentering. Munch brydde seg ikke om etablerte «regler» for såkalt god kunst. Hans teknikker innen både maleri og grafikk var nyskapende.   

Fra menneskets følelsesliv, til jordbruk og landskap 

Henrik Ibsens dramaer om menneskets eksistensielle utfordringer inspirerte Munch. Temaer som død, kjærlighet, seksualitet, sjalusi og angst, stod sentralt i hans tidlige bilder. Noen temaer sprang ut av personlige erfaringer. For eksempel kan Døden i sykeværelse og Det syke barn knyttes til hans erindring om morens og søsterens sykdom og tidlige død. 

Etter 1910 valgte Munch et roligere og tilbaketrukket liv. Med eget gårdsbruk både på Ekely og i Hvitsten fant han helt nye motiver, som jordbruk, arbeidsliv og landskap. Mannen i kålåkeren er et typisk eksempel fra denne tiden. 

Verksinfo

Datering:
(1896)
Andre titler:
La modella parigina (ITA)
Parisian Model (ENG)
Pariser-Modell (DEU)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
Olje på lerret
Teknikk:
Materiale:
Mål:
  • 80 x 60 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Motiv:
Motivtype:
Ervervelse:
Testamentarisk gave fra Charlotte og Christian Mustad 1959, innkommet 1970
Inventarnr.:
NG.M.02816
Del av utstilling:
Edvard Munch: Psyche, Symbol and Expression, 2001
Målningar och grafisk konst af Edvard Munch, 1913
Edvard Munch, 1951
Edvard Munch, 1951
Munch 1863-1944, 1987
The Art of Norway 1750-1914, 1979
Munch og Frankrike, 1992
Munch, 1986
Edvard Munch - Thema und Variation, 2003
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1952
Edvard Munch, 1950
Munch et la France, 1991 - 1992
Edvard Munch, 1951
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch. Dal realismo all’espressionismo, 1999 - 2000
Munch 1863-1944, 2005
Verso l'Arte Moderna : Da Puvis de Chavannes a Matisse e Picasso, 2002
Kollektiv-Ausstellung Edvard Munch, 1912
Edvard Munch, 1927
Edvard Munch, 1951
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch, 1950
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951
Edvard Munch, 1975
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951
Edvard Munch: An Exhibition of Paintings, Etchings, Litographs, 1951 - 1952
Edvard Munch, 1975 - 1976
Munch, 1985 - 1986
The Art of Norway 1750-1914, 1979
The Art of Norway 1750-1914, 1978 - 1979
Munch in Frankreich, 1992
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Jacques Lathion