Utstillingsperiode: 10.01.2022 - 01.03.2022

Harald Sohlbergs maleri «Vinternatt i Rondane» ble første gang utstilt på Jubileumsutstillingen i Frognerparken i 1914. Det vakte umiddelbart begeistring blant publikum. Sohlberg ønsket at maleriet skulle kjøpes inn av Nasjonalgalleriet, og tilbød museet å kjøpe det for 10 000 kroner. Den opprinnelige prisen var 20 000. Nasjonalgalleriets direktør Jens Thiis ville svært gjerne kjøpe det, men museets faglige råd stemte imot. De mente det ikke holdt mål.

Bergen Billedgalleri var også interessert i å kjøpe maleriet. Det ble satt i gang en innsamlingsaksjon, som finansieringen ble forsinket. Skipsreder Jørgen Breder Stang kjøpte maleriet av Harald Sohlberg i mars 1915. I 1918 ga Stang «Vinternatt i Rondane» i gave til Nasjonalgalleriet.

Fra 11. juni kan du igjen se «Vinternatt i Rondane» på veggen i Nasjonalmuseet.

Det henger i rom 61.

Forslag til videre lesing:

Bjerke, Øivind Storm. Harald Sohlberg: Ensomhetens maler. Oslo: Gyldendal, 1991

Guleng, Mai Britt og Marianne Yvenes, red. Harald Sohlberg: Uendelige landskap. München: Hirmer, 2018. Utstillingskatalog

Haustad, Børre. Penger, piker og Paris: kunstsamleren og skipsrederen Jørgen Breder Stang. Oslo: Schreibtish, 2022

Messel, Nils. Den stangske samling: Jørgen Breder Stangs franske bilder. Oslo: Messel forlag, 2020

Stenseng, Arne. Harald utenfor allfarvei. Oslo: Gyldendal, 1963