Nasjonalmuseets har som oppdrag å bidra til at barn og unge får tilgang til et profesjonelt kunst- og kulturtilbud. Utstillinger som turnerer med Den kulturelle skolesekken bestilles via Kulturtankens DKS portal.

Lenke til Kulturtankens DKS portal

Nasjonalmuseet tilbyr disse produksjonene:

Se med hendene

Kategori: Kunsthåndverk
Kan hendene våre hjelpe oss med å se?
Elevene får både se, lytte og modellere i leire når de gjør seg kjent med keramiske arbeider laget av ni forskjellige kunstnere i utstillingen Se med henden

Filosofi med elever. Ritualer

Målgruppe: 8. - 10. trinn
Kategori: Samtidskunst
Comancheria er navnet på Comanche-folkets land, og denne filmen er en poetisk fortelling om urbefolkningens grep for å integrere de gamle tradisjonene i et moderne liv.

Filosofi med elever. Ytringsfrihet

Målgruppe: 1. - 3. vgs
Kategori: Samtidskunst
Den sørafrikanske kunstneren William Kentridge er mest kjent for store, animerte rominstallasjoner.

Filosofi med elever. Er det alltid galt å stjele?

Kategori: Samtidskunst
Med lekenhet og humor jobber den sørafrikanske kunstneren Robin Rhode med tema som kulturelle fenomener og moralske funderinger.

Filosofi med elever. Troll og annerledeshet

Målgruppe: 1. - 4. trinn
Kategori: Samtidskunst
Kunstnerskapet til Tori Wrånes omhandler annerledeshet. Gjennom humor viser hun at alle trengs for å danne felleskap eller et orkester.

Lysmesterne

Målgruppe: 1. - 4. trinn, 5. - 7. trinn
Kategori: Arkitektur
Elevene eksperimenterer og undersøker samspillet mellom lys, rom og arkitektur.

Fra pigment til mening

Kategori: Eldre kunst
Hva er egentlig et maleri?

Avtrykk

Målgruppe: 5. - 7. trinn, 8. - 10. trinn
Kategori: Samtidskunst
Utstillingen viser verk av kunstnerduoen Cathrine Dahl og Ørjan Aas som jobber med tresnitt i ukonvensjonelle formater i sort-hvit.

Byplansjefene

Kategori: Arkitektur
Utstillingen ”Byplansjefene” lar barn leke med et enkelt og pedagogisk byggesett som får dem til å reflektere rundt våre bygde omgivelser.

Laget i verden

Målgruppe: 1. - 4. trinn
Kategori: Design, kunsthåndverk
Utstillingen handler om en reise i verden, konkretisert gjennom smykkeobjekter laget av tolv utvalgte kunstnere fra seks verdensdeler.

Mei Silja Szetu
Koordinator utstillinger på turné