Anna-Eva Bergman, Komposisjon, 1951, Caseintempera, eggtempera, harpiks og bladgull på plate

Avlyst

Dette foredraget er dessverre avlyst.

Anna-Eva Bergman (1909–1987) befant seg i krysningspunktet mellom et norsk og et internasjonalt kunstmiljø. Hun studerte i Oslo, Wien og Paris, og fra 1952 var hun bosatt i Frankrike. Med et eget rom å arbeide i, gikk hun opp i format og skapte monumentale fremstillinger av universet, elementene, horisontene og fjellene.

Bruken av metallfolie ble hennes varemerke, og frembrakte de skimrende og speilende billedflatene, med rifter og gjennomsyn. Søken etter det åndelige, kunnskap om matematiske prinsipper, sterke naturopplevelser og et inngående kjennskap til kunsthistorien bidro til å forme Bergmans særegne kunstnerskap.

I dette foredraget ser seniorkurator Wenche Volle ved Nasjonalmuseet på ulike faser i Bergmans kunst og liv, samt hennes plass i Nasjonalmuseet når det nye museet åpner i 2022.

Dette arrangementet er kun for Nasjonalmuseets Venner

Praktisk informasjon

Husk at du må være medlem i Nasjonalmuseets Venner for å kunne delta, og at du kan registrere kun én billett til deg selv. Det er begrenset antall plasser på våre arrangementer, og dessverre ikke mulig å ta med en gjest.

Alle besøkende blir bedt om å overholde de nasjonale føringene for smittevern. Det vil være hånddesinfeksjon tilgjengelig ved inngangen.

Se flere foredrag