Przybyszewski, Stanislaw m. fl. Edvard Munchs verk: Fire bidrag. Stamsund: Orkana akademisk, 2021.

Das Werk des Edvard Munch fra 1894 er verdens første bok om Edvard Munchs kunst.

I anledning det nye Munchmuseet har Orkana akademisk gitt ut boken på norsk med etterord av Eivind Tjønneland, som også har oversatt tekstene.

Utgangspunktet for boken var Munchs første «skandaleutstilling» i Berlin i 1892, som ble stengt etter en uke, og hans påfølgende mønstringer i Equitable-Palast årsskriftet 1892/1893 og i Unter den Linden 19 i desember 1893. De to siste utstillingene ble store suksesser. Katalogene til alle tre utstillingene finnes i biblioteket, og der kan man se at verkslistene til skandaleutstillingen og den første suksessutstillingen er så godt som helt like. Skandale er god butikk.

Stanislaw Przybyszewski var ildsjelen i bokprosjektet. Han sto selv for innledning og hovedtekst, men fant at Munchs kunst var så omfattende at den trengte flere forfattere som skrev ut fra forskjellige perspektiver. Resultatet ble fire bidrag. De tre øvrige er av Franz Servaes, Willy Pastor og Julius Meier-Graefe. Alle forfatterne, i tillegg til Munch selv, hadde tilknytning til den såkalte Ferkel-kretsen, en gruppe kunstnere og intellektuelle som møttes på vertshuset “Zum schwartzen Ferkel” i Berlin.

Med sine besnærende verksbeskrivelser og sin forståelse av Munchs kunst som en form for psykisk naturalisme har særlig Przybyszewskis tekst hatt stor betydning for senere utlegninger og analyser av Munchs kunst.

I bibliotekets samling finnes også utgaven fra 1894.