Forteller
Thorvald Hellesen ble tidlig lagt merke til, på begynnelsen av 1900-tallet. Med Edvard Munch-inspirerte verk blir han spådd en lysende fremtid innen norsk kunst. Men dette skulle komme til å endre seg.
Hellesen flytter til Paris og gifter seg med kunstneren Hélène Perdriat. Begge er en del av tidens avantgarde, den moderne kunstens fortropp. Her utvikler Hellesen et nært vennskap med kubisten Fernand Léger.
På denne tiden hadde verden blitt ny. Etter en grusom verdenskrig skulle menneskeheten igjen få full fart fremover. Futurisme og kubisme var etablerte kunstretninger i Europas storbyer, men var Norge klar for den internasjonale modernismen Hellesen nå representerte? På ingen måte. I 1919 viser Thorvald Hellesen sin første og eneste separatutstilling i Kristiania. Den får elendige kritikker.
Tilbake i Paris fortsetter Hellesen gjennom 1920-tallet å utvikle sitt kubistiske formspråk, inspirert av vennen Fernand Legér. Bildet Komposisjon fra 1920 hyller byen, maskinene og det moderne livet.
I 1937 blir han plutselig syk, og kommer seg hjem til Norge hvor han tilbringer de siste månedene av sitt liv. Da er det nesten ingen som vet hvem han er etter så mange år i Paris. Thorvald Hellesen dør, bare 49 år gammel. Han blir glemt, hans kunstneriske spor fordufter.
Først omtrent 50 år etter sin død blir Hellesen løftet frem av franske og norske kunsthistorikere. I dag regnes han som en av de store norske modernistiske kunstnerne.