Jobber ... Jobber ...

Sted: Oppmøte Nasjonalmuseet – Arkitektur, Bankplassen 3

Fag: Tverrfaglig

Periode: Desember 2019, januar, februar 2020

Varighet: 90 minutter uten pause. Etter avtale er det mulig å spise matpakke i museet før eller etter formidlingen.

Lærerressurs: «Inn i arkitekturen» 2017, Alf Howlid. Boken beskriver undervisningskonseptet og er til salgs i bokhandelen i Nasjonalmuseet – Arkitektur.

Ved interesse for formidlingsprogrammet ta kontakt med omvisninger@nasjonalmuseet.no så kontakter vi deg når programmet blir aktualisert med en ny periode

Hva er det som gjør at huset ikke faller ned? Sterke krefter er aktive i alle bygninger. Usynlige giganter holder alt på plass.

Vi kan oppleve arkitektur, men kan vi erfare en konstruksjon? Med stokker, tau, klosser, seil og sine egne kropper deltar elevene aktivt i konstruksjoner hvor de selv inngår, slik at de kjenner strekk- og trykkrefter direkte på kroppen. De ulike oppgavene dere sammen skal bygge er basert på, og forklarer, historiens mest kjente banebrytende bygninger.

Undervisningsopplegget presenterer en aktivitets- og opplevelsesbasert utforskning av byggekunst. «Inn i arkitekturen» er utviklet av Alf Howlid, sivilarkitekt og tidligere seniorrådgiver på DOGA. Han har mange års erfaring som lærer i skolen og i lærerutdanningen. Han har, siden 1990-tallet, deltatt i læreplanutviklingen for arkitektur i skolefaget Kunst, design og arkitektur.

Formidlingen foregår i utstillingspaviljongen, tegnet av Sverre Fehn.