Til å begynne med, hvis du har en spesiell grunn/konsept for bruk av ull, vil vi ikke stoppe deg! Men fra et bevaringsperspektiv er det imidlertid noen grunner til at ull ikke er et tradisjonelt lerretsmateriale:

For det første har ull korte fibre sammenlignet med plantefibre som lin og bomull. Dette gir en hårete overflate som ikke er glatt å male på, og som kan være for svak til å bli strukket godt rundt et lerret på grunn av den dårlige mekaniske styrken.

For det andre reagerer ull og endrer dimensjoner når den utsettes for varme, vann og/eller friksjon, og tar lettere opp fuktighet enn andre fibre. Et fascinerende kjennetegn ved ull er at den gjennomgår en eksoterm kjemisk reaksjon (den varmes opp) når den er våt! Dette er en av grunnene til at det passer så godt for uteklær fordi det ikke blir kaldt, selv i regn. For en malingsoverflate er det derimot mindre enn ideelt, siden det kan krympe eller svulme opp og avgi varme og føre til at den malte overflaten sprekker.

Hvis du har en spesiell grunn til å bruke ull, anbefaler jeg at du går etter et stoff som er glatt og tett vevd, og ideelt sett er merket som «Superwash», noe som betyr at det har blitt behandlet for å tåle vasketemperaturer på 40 grader.

Hvis du bestemmer deg for å male på ull, vil jeg anbefale å bruke et syntetisk malingsmedium som akryl i stedet for “tempera”. Det finnes produkter i naturlig ull som kan reagere med egg i temperamaling eller til og med linolje i oljemaling.

Hilsen Laura, malerikonservator og Hannah, tekstilkonservator