F. 1990 i København. Bor og arbeider i Oslo.

  • Feeding grounds, 2018 
    Bord av valnøttfiner, glass og stål, bukser på kleshenger, boligmagasiner og oljebehandlet bulgarsk valnøtt, 163 × 59 × 50 cm  
  • Household Names, 2018 
    Akryl og kull på lerret og oljebehandlet bjørk, 54 × 40 × 2,5 cm 
  • Impendix, 2019  
    Gesso, akryl og papir på lerret, 100 × 60 × 2 cm 
    Lyshallen 
     
    Selv om Carl Mannov arbeider med noe så tradisjonelt som maleri og skulptur, har han en utradisjonell tilnærming. I skulpturene blander han gjenstander han har funnet, som deler fra en sofa eller hylle, utskårne løveføtter og magasiner. Ved hjelp av skulpturene undersøker Mannov også bestanddelenes funksjon; iblant beholder han deler av funksjonen til de opprinnelige møblene. Disse hybridene – en blanding av ikke-funksjonelt møbel og funksjonell skulptur – visker vekk skillet mellom kunsten og livet. Det at de har en underlig fremtoning, men allikevel et én-til-én-forhold til virkeligheten, skaper en følelse av en drømmeaktig tilstand. Denne tilstanden kjennetegner også surrealismen, en stilretning fra begynnelsen av 1900-tallet, som var sterkt forbundet med forståelsen av psykologi som eget fag. Ettersom objektene Mannov bruker, kan være ting vi omgir oss med til daglig, kan du kanskje oppleve en nærhet som forsterker den uvirkelige følelsen som kan oppstå i møte med kunsten i en utstilling. SH