Et lite utvalg av ILFRs samling
Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg

Besøk International Library of Fashion Research her

I 2020 lanserte Elise By Olsen (f. 1999) International Library of Fashion Research (ILFR) – et uavhengig motebibliotek med en samling på ca. 5000 objekter basert på en større donasjon fra den avdøde amerikanske kulturteoretikeren Steven Mark Klein.

ILFR åpnet digitalt som en database i oktober 2020, og 1. desember 2022 åpnet biblioteket for publikum i Stasjonsmesterboligen, i samarbeid med Nasjonalmuseet. Motebiblioteket er gratis og åpent for alle.

Samlingen til ILFR har siden lanseringen i 2020 vokst betraktelig, og inneholder nå 10.000 bøker, magasiner, kataloger, lookbooks, samt andre trykksaker. I monterutstillingen i Nasjonalmuseets bibliotek vises et lite utvalg av ILFRs samling. Utstillingen vises i perioden 7. november - 02. februar.