Forteller
Vi er nå på 14-1500 tallet, ved tysk grafikks klimaks, grafikkens boom.
Tresnitt og kobberstikk er de vanligste grafiske teknikkene på denne tiden, men for et utrent øye kan det være vanskelig å se forskjell, forteller Trine Nordkvelle kunsthistoriker ved Nasjonalmuseet
Trine Nordkvelle
For å begynne med tresnitt som jo er den enkleste. For alle kjenner jo til potettrykk fra barneskolen. For å få et hjerte i poteten, måtte du skjære bort alt det rundt. Så stod det et hjerte igjen. Så kunne du trykke det når du la på farge. Sånn er det også i tresnitt. Du må skjære bort alt du ikke vil skal være i avtrykket.
Forteller
Da du skal lage trykk av kobberstikk graverer du inn motivet i en kobberplate med en stikkel, og det er strekene du har risset inn som ved innfarging setter avtrykk og blir det sorte på papiret.
Og apropos viktigheten av papir
Trine Nordkvelle
På 1400-tallet da så blir det jo mer tilgang på papir, og man har også boktrykkerkunsten, som skaper da en grobunn for kunstgrafikken.
Forteller
Og hvordan påvirker dette spredningen av kunst?
Trine Nordkvelle
Med grafikken så kommer jo selvfølgelig flere kunstverk ut i verden. Flere kunstverk blir produsert og spredt.
Forteller
Kunsten forflytter seg, og kunstnere blir influert av hverandre på tvers av landegrenser. Samtidig begynner grafikken å stå på egne ben uavhengig av maleriet, med selvstendige fremstillinger av bibelske, mytologiske og ikke-religiøse motiver.
Kunstneren trer også frem i lyset for første gang og vil nå identifiseres med verket sitt og markere at dette er et unikt produkt, dette er mitt.
Trine Nordkvelle
Tidligere har det ikke vært vanlig for kunstnere å heve seg selv, altså kunstnere i Nord-Europa da ble først og fremst sett på som gode håndverkere
Forteller
Kunstnere som Albrecht Dürer begynner å signere verkene sine. Han ser at det ligger penger i kunstgrafikken, - da verkene kan trykkes og selges i mange eksemplarer.