løv av tre
Tapio Wirkkala, Soinne et Kni, «Leaf Tray», 1951–1954 © Milwaukee Art Museum, by John R. Glembin

Hva betyr egentlig scandinavian design? En typisk oppfatning av denne merkelappen beskriver en periode midt på nittenhundretallet kjennetegnet av letthet, eleganse, naturmaterialer og gjenstander skapt for eksport. Men stemmer egentlig dette?

I denne utstillingen får publikum oppleve nesten hundre år med design som er blitt til gjennom reiser og møter mellom Skandinavia og USA. Den designhistoriske tur-returreisen følger den store utvandringen fra nabolandene våre og Norge på slutten av 1800-tallet og oppfinnelsen av begrepet Scandinavian Design på 1950-tallet. Vi blir nærmere kjent med hvordan identitetsbygging, trender og politikk virker inn på hvordan vi opplever gjenstandene vi har rundt oss.

Utstillingen er fylt med industridesign, leker, grafisk design, tekstiler, klær og møbler, og byr på både gjenkjennelse og overraskelser som trekker linjer og ny forståelse mellom kulturene våre.

Søndag 7. august er siste mulighet til å få med seg utstillingen «Scandinavian Design og USA 1890–1980» i Nasjonalmuseet – Arkitektur.

Bli medlem og få gratis inngang til utstillingen for deg og en gjest. Les mer om medlemskap

Opplev utstillingen virtuelt

Presseomtale

– Samlet sett forteller jo også objektene en enhetlig historie: Nemlig at det skandinaviske formspråket som oppsto for snaut hundre år siden, lyktes i å skape et så treffende bilde på det moderne liv at det fortsatt kjennes aktuelt i dag.

Morgenbladet 25.03.22 (bak betalingsmur)

– Det er herlig å vandre gjennom denne blomstrende fasen i designhistorien. Utstillingen er spekket med vakre designikoner.

NRK 24.03.22

– I «Scandinavian Design & USA 1890–1980» utvider Nasjonalmuseet begrepet og inkluderer både eldre og mer folkelig kultur.

Klassekampen 22.03.22 (bak betalingsmur)

– «Scandinavian design og USA 1890-1980» er ikke bare en lett fordøyelig utstilling, den er tidvis også tankevekkende og rørende. En utstilling som tillater beskueren å tenke i de større baner hvis hen selv ønsker det.

Subjekt 20.03.22 (bak betalingsmur)

– En ny utstilling på Nasjonalmuseet - Arkitektur utforsker forholdet mellom skandinavisk og amerikansk design i det 20. århundre.

Tønsberg Blad, 18.03.22

– Fra rosemalte fat malt av norske immigranter i Amerika for over hundre år siden, til Marimekko kjoler er et eksempel på det store spennet man finner i utstillingen.

Avisa Oslo 18.03.22 (bak betalingsmur)

Kurator samling og utstilling:
Denise Hagströmer, Bobbye Tigerman, Monica Obniski og Helena Kåberg.
Kurator formidling:
Gudrun Eidsvik og Brynhild Slaatto.
Samlingsmedarbeider:
Thomas Flor.
Utstillingsdesign:
the design kollektiv.
Grafisk design:
Metric.

Scandinavian Design og USA 1890-1980 er en samproduksjon mellom Los Angeles County Museum of Art og Milwaukee Art Museum, i  samarbeid med Nationalmuseum og Nasjonalmuseet.

Scandinavian Design og USA 1890–1980 er muliggjort av betydelig støtte fra våre samarbeidspartnere Terra Foundation for American Art (turné- og utstillingssponsor) og Henry Luce Foundation. Prosjektet har også mottatt sjenerøse tilskudd fra Nordisk kulturkontakt.